Buku Agama Islam Terbitan

Penyalur Inspirasi Ummah

Akidah.Tauhid.Fekah
Bid'ah, Khilafiah & Maslahah

Soalan-soalan:

  1. Roh Keluar Dari Jasad Ketika Tidur
  2. Tahlil Arwah
  3. Hukum Penggunaan Alat Muzik
  4. Upah/Gaji dari Sumber yang Dilarang
  5. Hukum Klon Manusia, Binatang Dan Tumbuh-tumbuhan
  6. Hukum Makan Ayam Goreng Di KFC, A & W dan Sebagainya 
  7. Mengadakan Majlis Perkahwinan Berserta dengan Niat Aqiqah
  8. Masak Sotong dengan Cecair Hitam
  9. Pembedahan Guna Ayat Al-Quran 
  10. Perhubungan Negara Islam dengan Yahudi
  11. Hukum Mencampuradukkan Mazhab 
  12. Memberi Salam Kepada Bukan Islam
  13. Salam dari Bukan Islam
  14. Makan dan Minum Ketika Mayat di Rumah
  15. Tempat Beriktikaf
  16. Bekerja di Kilang Kondom
  17. Menyambut Maulidur Rasul (Hari Lahir Nasi SAW) 
  18. Muzik Menurut Pandangan Islam

 


 

1. Roh Keluar Dari Jasad Ketika Tidur
Soalan:
Semasa tidur adakah benar roh telah keluar daripada jasad seseorang itu?

Fauziah ,KL

Jawapan:
Di dalam ayat Al Quran ada dijelaskan tentang kedudukan roh ketika tidur ini, dan memang Allah SWT memegang roh orang yang mati dan ketika tidurnya, dan melepaskan kembali sampai waktu yang ditentukan.

Firman Allah SWT maksudnya: "Allah memegang jiwa (orang) ketika matinya dan memegang jiwa orang yang belum mati di waktu tidurnya; maka Dia tahanlah jiwa orang yang telah Dia tetapkan kematiannya dan Dia melepaskan jiwa yang lain sampai waktu yang ditentukan. Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda kekuasaan Allah bagi kaum yang berfikir". (Az Zumar ayat 42)

Kembali ke atas ↑


 

2. Tahlil Arwah
Soalan:

Apakah yang dimaksudkan dengan tahlil arwah. Adakah amalan ini dizaman Nabi SAW?

Abdullah Abu Bakar ,KL

Jawapan:
Tidak ada satu dalil dan nash yang menunjukkan bahawa pada zaman Nabi ada melakukan tahlil arwah. Setengah ulama mengatakan amalan ini merupakan bid'ah. Namun setengahnya membolehkan kerana mereka menggunakan pendekatan hadis yang maksudnya. "Apabila mati anak Adam maka putuslah segala amalannya, kecuali tiga perkara, pertama sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat dan anak yang soleh yang mendoakan kedua ibu bapanya". Tahlil arwah mereka identikkan dengan doa anak yang soleh terhadap orang tuanya. Namun setengah ulama memberikan adab-adab tertentu dalam membaca tahlil ini, seperti tidak terlalu mengeraskan suara dan sebagainya. Wallahu A'lam.

Kembali ke atas ↑


 

3. Hukum Penggunaan Alat Muzik
Soalan:
Apakah hukum penggunaan alat-alat muzik bertali seperti gitar dan alat tiupan seperti serunai?
Dan bagaimana pula dengan penggunaan alatan elektronik seperti keyboard yang boleh menghasilkan bunyi seperti gitar dan serunai?

Kamarul Hakim, Kota Bharu

Jawapan:
Bagi pandangan kami alat-alat muzik ini tiada salahnya. Walaupun kita mendapati di dalam kitab-kitab fikah ada menentukan alat begitu dibolehkan dan begini diharamkan. Contohnya, gendang yang tertutup sebelah itu dibolehkan dan tertutup kedua-dua itu tidak dibolehkan. Kami tidak nampak yang benda itu menjadi haram. Yang  kami nampak ialah penggunaan alat tersebut. Apakah penggunaan alat tersebut melalaikan kita atau ia digunankan di waktu-waktu yang tidak semestinya. Itu hukumnya haram.

Umpamanya, dalam waktu kita mesti beribadah seperti solat, ketika itu kita bermain muzik. Walaupun hanya gendang yang kita main ataupun hanya belakang timba yang kita pukul tetapi oleh kerana penggunaannya di waktu-waktu ibadah ia menjadi haram. Jika semata-mata untuk hiburan seperti menyatakan kegembiraan umpamanya selepas mendapat anak, hari raya dan sebagainya tidak menjadi kesalahan. Tetapi bila kita menyanyi atau melalak 24 jam di tengah padang, atau pentas sampai tengah malam, itu sudah melalaikan dan menjadi pekerjaan yang tidak baik. Kerana di situ kita kumpulkan muda-mudi sehingga timbul pergaulan bebas. Jadi kalaupun muzik tidak haram, tetapi berada di dalam tempat, waktu dan keadaan yang salah akhirnya menjadi haram, atau mendorong kepada perbuatan haram, hukumnya tetap sama.

Yang paling penting cara menggunakan alat tersebut, bukan alat itu sendiri, sebab seni dan muzik itu merupakan fitrah yang dianugerahkan Allah. Namun fenomena dalam masyarakat ketika ini telah menggunakan muzik jauh dari batas yang dibolehkan oleh syarak. Wallahu A'lam.

Kembali ke atas ↑


 

4. Upah/Gaji dari Sumber yang Dilarang
Soalan:
Saya adalah seorang guru peribadi yang sedang membimbing seorang pelajar yang beragama Hindu. Bapa kepada pelajar itu seringkali mendapat habuan dari berjudi. Sekiranya, keluarga itu membayar gaji saya dengan duit haram itu dan saya mengetahuinya, adakah gaji yang saya terima itu halal?

Mahadir, Singapura

Jawapan:
Pekerjaan mengajar merupakan pekerjaan yang mulia, apatah lagi yang kita ajar itu bukan beragama Islam. Mungkin sahaja dengan keperibadian kita yang mulia dan dakwah kita yang menarik dapat menyebabkan pelajar kita itu memeluk Islam, jika niat yang mulia ini kita semaikan dalam usaha kita, maka Insya Allah, kita akan dimudahkan oleh Allah SWT. Menerima upah atau gaji dari usaha kita yang baik (mengajar) tidaklah salah dan dibolehkan. Mengenai upah yang anda terima dari bapa palajar tersebut tidaklah berdosa kerana sumber rezeki mereka bukan dari judi semata, tapi ada juga dari sumber pekerjaannya yang lain, sedangkan judi itu merupakan kebiasaan buruk yang bersifat kadang-kadang yang dilakukan oleh bapa pelajar tersebut.     Jadi jelaslah jika berjudi itu sebagai hobi bukan pekerjaannya, maka kita boleh menerima gaji dari mereka. Anggaplah bahawa upah yang kita terima itu merupakan hasil pekerjaannya bukan dari hasil hobi judinya. Namun jika timbul was-was dalam diri anda adalah lebih baik anda mencari pekerjaan yang lain atau mengajar di tempat yang sudah pasti sumber pendapatannya dari pekerjaan yang halal.

 DN 109 Panduan Mendidik & Menunduk Nafsu 

Kembali ke atas ↑


 

5. Hukum Klon Manusia, Binatang Dan Tumbuh-tumbuhan
Soalan:
Apakah sebenarnya klon? Apa pula hukumnya mengklonkan manusia dan binatang? Harap ustaz dapat menyelesaikan persoalan saya ini.

Izzat, Dungun

Jawapan:
Klon ialah proses menghasil dan menyalin sesuatu makhluk yang baru dari spesis makhluk yang sama dengannya melalui proses pengembangan sel-sel tertentu melalui kaedah tertentu. Ia melibatkan klon manusia, binatang dan juga tumbuh-tumbuhan. Organisma hidup terbina daripada unit-unit sel. Begitu juga dengan badan manusia. Setiap sel itu
mengandungi molekul-molekul asid nukleik deoksiri (DNA). Proses klon biri-biri umpamanya dilakukan dengan mengambil sel daripada biri-biri dewasa.

Sel yang lengkap dengan DNA ini kemudiannya diletakkan di dalam kultur iaitu bahan genetik sel dengan kurang makanan supaya ia berhenti membahagi dam mendormankan gen-gennya. Satu sel daripada telur biri-biri yang lain yang belum disenyawakan diambil. Semua ciri DNA dalam telur kedua ini dibuang. Dua sel ini kemudian diletakkan berdekatan dan diberi denyutan eletrik, menyebabkan kedua-duanya bergabung. Denyutan eletrik kedua memulakan pembahagian sel dan emberio yang terhasil setelah beberapa hari diletakkan ke dalam rahim biri-biri tumpang.

Proses mengandung berjalan seperti biasa dan seterusnya seekor biri-biri yang kandungan gennya sama seperti biri-biri pertama dihasilkan. Begitulah juga proses klon yang melibatkan manusia. Dalam Islam klon tumbuh-tumbuhan bagi meningkatkan lagi mutu pengeluaran pertanian tidak menjadi kesalahan, malah hukumnya adalah harus. Begitu juga klon binatang, asal sahaja tidak memudaratkan binatang tersebut. Tetapi klon manusia tidak dibenarkan sama sekali, malah hukumnya adalah haram kerana memudaratkan kehidupan manusia itu sendiri.

Dalam Islam setiap kemudaratan itu perlu dihilangkan. Ini kerana klon akan melibatkan berlakunya perubahan kepada struktur kehidupan manusia. Manusia membiak melalui proses beranak pinak. Ini adalah sunnah Allah yang telah ditetapkan kepada mereka. Merosakkan sunnah ini akan menimbulkan kemudaratan kepada manusia itu sendiri. Selain itu klon juga boleh menghapuskan sistem kekeluargaan dan menimbulkan masalah dalam penentuan keturunan bayi yang dilahirkan melalui cara ini. Al-Quran melarang kita mencampakkan diri kita kepada kemusnahan.

Kembali ke atas ↑


 

6. Hukum Makan Ayam Goreng Di KFC, A & W dan Sebagainya
Soalan:
Assalamualaikum. Saya nak tanya  pendapat ustaz tentang restoran -restoran ala barat contohnya KFC, McDonald, A&W dan sebagainya, adakah dijamin halal walaupun ada logo tanda halal dan apakah halal ayam yang disembelih dengan elektrik dan saya telah banyak mendengar bahawa ayam goreng yang dijual di KFC ada campuran gelatin dan penyembelihannya tidak mengikut syarat islam.?

Zue, Air Hitam

Jawapan:
Di negara kita Malaysia, pihak yang bertanggungjawab mengeluarkan logo halal ialah JAKIM. Dengan adanya tanda ini pada barangan makanan yang dijual di pasaran bererti an makanan itu memang halal di makan, kerana pihak JAKIM tidak akan mengeluarkan logo itu jika benar-benarnya ianya tidak halal samaada dari segi teknik pembuatannya mahupun dari segi teknik penyembelihannya.

Sehubungan dengan itu umat Islam di negara ini tidak perlu ragu dengan logo itu. Jika mereka ragu tentang logo itu adakah benar ianya dikeluarkan oleh JAKIM atau tidak, mereka boleh berhubung terus dengan JAKIM untuk mendapatkan pengesahan. Tetapi jika mereka merasa was-was dan syubhah, lebih baik ditinggalkan.Dalam sebuah hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim menjelaskan perkara yang halal itu jelas dan perkara yang haram itu jelas. Manakala perkara yang berada di tengah-tengahnya adalah perkara syubhah.

Barangsiapa yang terlibat dengan syubhah bererti ia terlibat dengan perkara yang haram. Hadis ini dengan jelas menyuruh umat Islam supaya mengelakkan dari menghampirkan diri dengan perkara yang masih tidak jelas. Ayam yang disembelih dengan menggunakan kejutan eletrik adalah tidak sah dan tidak halal untuk dimakan, malah hukumnya menyamai bangkai sahaja. Begitu juga ayam goreng yang digoreng dengan bahan yang bercampur dengan gelatin adalah tidak halal memakannya.

Namun begitu pihak yang bertanya disarankan supaya memeriksa terlebih dahulu kebenaran maklumat itu. Kerana di dalam sebuah hadis menjelaskan mendengar berita semata-mata tidak sama dengan melihat sendiri. Kaedah mantiq pula ada menjelaskan: Hukuman ke atas sesuatu itu tidak boleh dilakukan kecuali setelah mendapat gambaran sebenar perkara tersebut. Jika sudah dipastikan maklumat ini betul, pihak yang bertanya hendaklah segera menghubungi Pihak JAKIM bagi urusan penyiasatan.

Tindakan ini diambil sebagai membendung kemungkaran. Orang yang melihat kemungkaran berlaku di hadapan matanya wajib menegahnya, malah hukumnya adalah fardu 'ain kepada beliau merubah dengan tangan, jika tidak mampu hendaklah dengan lidah dan jika tidak mampu juga hendaklah dengan hati. Itu adalah selemah-lemah iman. Begitulah yang dijelaskan di dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh imam Muslim.

DN 229 Dosa-dosa Besar
DN 109 Panduan Mendidik & Menunduk Nafsu

Kembali ke atas ↑


 

7. Mengadakan Majlis Perkahwinan Berserta dengan Niat Aqiqah

Soalan:
Saya inginkan kepastian mengenai satu kemusykilan iaitu satu majlis perkahwinan hendak dilangsungkan dan keterlanjuran kenduri itu satu ekor lembu telah disembelih dengan berniat aqiqah.  Saya telah difahamkan oleh seorang guru bahawa niat aqiqah itu tidak sah kerana majlis perkahwinan kita menerima sumbangan iaitu wang ringgit sedangkan aqiqah hendaklah ikhlas.  Yang menjadi kemusykilan saya ialah niat aqiqah itu memanglah ikhlas dan sumbangan yang diberikan oleh para jemputan itu adalah kerana majlis perkahwinan itu. Harap ustaz jelaskan. Terima kasih.

Ishak, KL

Jawapan:
Seseorang yang mengadakan majlis perkahwinan, kemudian terlanjur majlis itu diadakan seekor lembu telah disembelih dengan niat aqiqah, perbuatan ini tidaklah menjadi kesalahan malah hukumnya adalah harus. Soal pemberian wang yang diberikan oleh orang-orang yang datang ke majlis perkahwinan itu sedangkan daging aqiqah tidak boleh menerima bayaran tidak timbul, kerana pemberian wang itu adalah atas nama hadiah dan tuannya pula ikhlas dalam berbuat demikian.

Dalam mazhab Asy-Syafi'i berbeza niat dalam sembelihan korban adalah diharuskan dan tidak menjadi kesalahan. Isu yang dibincangkan ini juga ada kaitannya dengan perbezaan niat. Hanya ulama' Hanafi sahaja yang menghukumkan tidak sah korban seseorang apabila  sesetengahnya bertujuan untuk mendekatkan diri kepada Allah manakala sesetengah yang lain pula untuk mendapatkan dagingnya. Dalam Mazhab Hambali apabila bertembung hari penyembelihan korban dengan hari aqiqah, maka memadai seseorang itu berniat dengan salah satu darinya iaitu samaada untuk korban atau untuk aqiqah.

Kesimpulannya dalam isu di atas tidaklah menjadi kesalahan kepada pihak yang bertanya berbuat demikian. Namun begitu jika ia dapat mengadakan majlis perkahwinan dan majlis aqiqah secara berasingan adalah lebih baik. Kecuali jika melibatkan dua perkara yang wajib atau pun nazar . Umpamanya korban nazar bertembung dengan aqiqah nazar, dikala itu tidak boleh dibuat secara sekaligus, sebaliknya hendaklah secara berasingan.

DN 118 Amalan Ketika Mengandung & Setelah Bersalin - Panduan Nama Bayi

Kembali ke atas ↑


 

8. Masak Sotong dengan Cecair Hitam
Soalan:
Apakah hukumnya memakan sotong yang dimasak tanpa dibuang benda hitam dari dalam badannya?

Izzat, Dungun

Jawapan:
Dalam surah Al-Maidah ayat 4 menjelaskan Allah SWT memerintahkan kita memakan makanan yang baik-baik yang dihalalkan olehNya. Para ulamak memutuskan semua binatang laut adalah halal dimakan kecuali yang mendatangkan mudarat kepada manusia. Mereka berhujjahkan dengan ayat 66 dari surah Al-Maidah yang menjelaskan Allah SWT menghalalkan binatang perburuan di laut manakala makanannya adalah halal untuk umat manusia.

Dalam madhhab Asy-Syafi'i binatang-binatang laut seperti sotong, udang dan ketam adalah halal di makan, kerana ia tidak memudaratkan badan dan termasuklah ke dalam umum ayat 66 di atas. Bagaimanapun cecair berwarna hitam yang ada pada sotong hendaklah dihilangkan dan dibersihkan kerana ia dikhuatiri boleh memudaratkan badan. Cecair ini hendaklah dibuang di saat sotong itu hendak dimasak. Jika dimasak juga bersamanya tidaklah menjadi masalah memakannya. Bagaimanapun hukumnya adalah makruh, kerana dibimbangi boleh mendatangkan kemudaratan kepada badan. Islam adalah agama yang mengutamakan kesejahteraan. Dalam sebuah hadis yang sahih menjelaskan " Tidak ada kemudaratan dan boleh memudaratkan dalam Islam".

 DN 109 Panduan Mendidik & Menunduk Nafsu

Kembali ke atas ↑


 

9. Pembedahan Guna Ayat Al-Quran
Soalan  :

Isteri saya mengalami masalah dengan paru-paru sebelah kiri. Pakar paru-paru mencadangkan supaya diadakan pembedahan dan mencadangkan saya membuat pembedahan diluar negara kerana masalah seumpama ini jarang berlaku di Malaysia .

Kerana masalah kewangan saya berusaha juga mencari rawatan di Malaysia juga dan telah mendapatkan nasihat dari seorang doktor yang membuka klinik di Shah Alam. Beliau berkata boleh melakukan pembedahan namun pembedahan beliau tidak menggunakan bius dan pesakit sedar ketika pembedahan dilakukan. Beliau juga tidak melakukan jahitan pada tempat pembedahan sebaliknya menutup dengan minyak gamat dan ayat al-Quran.

Persoalan saya : Adakah kaedah rawatan seumpama ini dibenarkan dalam Islam?

NorAzhar, Selangor

Jawapan:
Ajal dan maut di tangan Allah SWT, namun Islam menyuruh umatnya berikhtiar apabila sakit. Nabi sendiri pernah mengubati kaum keluarga, sahabat-sahabatnya dan masyarakat pada masa itu dengan menggunakan ayat-ayat Al-Quran serta ubat tradisional.

Untuk tujuan pengubatan kita dibenarkan menggunakan apa jua cara asalkan ia tidak mengandungi unsur-unsur syirik, penggunaan bahan yang haram, cara pengubatan yang boleh mendatangkan kemudaratan yang lebih besar dan dalam suasana yang menimbulkan fitnah seperti berdua-duaan di antara lelaki dan perempuan. Cuba pastikan kaedah rawatan yang akan dijalani oleh isteri saudara, andai tiada unsur-unsur yang disebutkan di atas maka ia diharuskan oleh Islam walaupun tanpa ubat bius dan jahitan.


Kembali ke atas ↑


 

10. Perhubungan Negara Islam dengan Yahudi
Soalan:

Apakah pandangan tuan dan pandangan Islam sendiri mengenai hubungan negara Islam dengan Israel dan pengumuman seseorang pemimpin yang beliau bukan musuh yahudi?

Mariam, Subang

Jawapan:
Pada dasarnya Islam tidak membenarkan umatnya membuat sebarang hubungan dengan musuh-musuh Islam terutamanya orang Yahudi dan Kristian. Firman Allah dalam surah Al-Baqarah ayat 120 yang bermaksud: " Dan sesungguhnya orang-orang Yahudi dan Kristian itu tidak sekali-sekali akan reda kepada kamu sehinggalah kamu mengikuti jejak mereka ".
Namun hubungan luar diantara kerajaan Islam dengan kerajaan-kerajaan lain dibenarkan dengan maslahat tertentu walaupun dengan musuh-musuh Islam. Nabi Muhamad SAW sendiri pernah membuat perjanjian dengan orang Yahudi ketika beliau baru berhijrah ke Madinah disamping meminta bantuan dari beberapa kabilah musyrik untuk membantu beliau berperang melawan orang-orang musyrikin Mekah.

Selain dari itu  terdapat banyak lagi contoh-contoh perhubungan yang dibuat oleh kerajaan Islam dengan orang bukan Islam. Dalam suasana politik hari ini, kita tidak boleh tersalah langkah. Apa yang dibuat oleh pemimpin-pemimpin kita tentu ada maslahat di sebaliknya oleh itu kita tidak boleh membuat sebarang tuduhan yang melulu kecuali jika terdapat bukti-bukti kukuh apa yang dilakukan oleh mereka adalah bertentangan dengan kehendak Islam.

DN 270 Pandangan Negatif Barat terhadap Islam
DN 170 Strategi Musuh Menentang Islam - Motivasi Kesedaran Minda

 

Kembali ke atas ↑


 

11. Hukum Mencampuradukkan Mazhab
Soalan:

Boleh tak kita mencampuradukkan keempat empat mazhab, dalam lain perkataan kita mengikuti kesemua mazhab demi untuk keselesaan dan kemudahan. Rasullah ada bersabda yang menyuruh sahabat mengambil hukum yang termudah.
Contohnya: Adalah batal wudhuk jika bersentuhan tangan laki dan perempuan dalam mazhab Shafi'e tetapi Mazhab Hanafi (tak salah saya) hanya batal sekiranya bersentuhan dengan nafsu?

Azizan, Melaka

Jawapan:
Dalam memahami suruhan Allah SWT, masyarakat terbahagi kepada 4 golongan iaitu mujtahid mutlak, mujtahid mazhab, mujtahid fatwa dan muqallid. 3 kelompok pertama tadi ialah mereka yang mempunyai pengetahuan yang luas dan dapat menyelesaikan masalah agama dengan pemahaman tentang nas-nas Al-Quran dan hadis.

Mereka dibenarkan mengeluarkan fatwa dan mengikut pendapat yang lebih kukuh dalam kehidupan seharian. Adapun golongan keempat, mereka hanyalah orang awam yang mengetahui asas-asas penting tentang ajaran islam. Mereka diwajibkan meminta fatwa dari kelompok mujtahid jika berlaku masalah ketika mengerjakan suruhan Allah, jika tidak mereka boleh berpegang kepada salah satu dari mazhab yang masyhur ( orang yang berjaya membentuk satu-satu mazhab hanyalah mujtahid mutlak seperti imam Hanafi, Maliki, Shafie dan Hanbali ).

Mengikut pendapat ulamak-ulamak yang masyhur, golongan muqallid tidak boleh mencampuradukkan mazhab-mazhab (atau dipanggil talfiq) mengikut kehendak mereka demi untuk keselesaan dan kemudahan selagi mereka tidak boleh membezakan bagaimana kaedah pengambilan hukum dibuat oleh setiap mujtahid mutlak serta memahami dalil-dalil yang digunakan.

Kecuali dalam keadaan tertentu seperti darurat dan sebagainya. Contohnya seperti bersentuhan kulit antara lelaki dan perempuan bukan muhrim, akan membatalkan wuduk mereka mengikut imam Shafie. Bagi pengikut-pengikut yang berpegang kepada Shafie hendaklah beramal dengan fatwanya kecuali jika dalam keadaan terdesak seperti ketika bertawaf di Kaabah, pada masa ini mereka boleh talfiq kepada mazhab lain seperti mazhab Hanafi yang mengatakan wuduk tidak batal.

Kembali ke atas ↑


 

12. Memberi Salam Kepada Bukan Islam
Soalan:
Seorang yang bukan Islam telah datang bertanya kepada saya, apakah hukumnya seseorang yang beragama Islam memberi salam kepada orang yang bukan Islam? Ini adalah kerana setiap kali beliau menelefon sahabatnya yang beragama Islam, sekiranya yang mengangkatnya ibu kepada sahabat beliau sering memberi salam kepadanya. Saya memberitahu beliau agar tidak memjawab salam itu dan saya menerangkan kepadanya bahawa ucapan salam ini terbahagi kepada 3 iaitu Wajib, Sunat dan Haram dan lagi "Salam" itu adalah diantara 99 nama Allah. Saya mengharapkan agar pihak tuan dapat memberi pandangan dan hukum terhadap soalan saya ini.

Salleh, Gelugor

Jawapan:
Salam disyariatkan kepada umat Islam sebagai tanda perkenalan antara mereka dan menyalahi cara bertegur sapa yang dilakukan oleh mereka yang tidak beriman kepada Allah dan rasulNya. Salam itu sendiri sebenarnya adalah doa. Ini bermakna jika setiap pagi dan petang kita menerima salam dari saudara seIslam dengan kita samada yang kita kenali mahupun yang tidak kita kenali, kita sudah didoakan rahmat yang banyak dari mereka.

Orang yang hidupnya dalam keadaan sentiasa didoakan oleh saudara seIslam dengannya bererti hidupnya adalah berkat. Islam menggariskan hukum memberi salam adalah sunat, tetapi menjawabnya adalah wajib berdasarkan nas dari Al-Quran sendiri. Memandangkan besar kelebihan yang terdapat pada salam itu, kita dilarang dari menyampaikannya kepada orang-orang yang bukan Islam. Malah jika orang yang bukan Islam memberi salam kepada kita, kita hendaklah menjawab : "Waalaikum" sahaja.

Namun begitu jika seseorang itu tersalah memberi salam kepada seseorang yang disangkanya adalah muslim, tetapi pada hakikatnya tidak begitu, hukumnya tidaklah berdosa, kerana ia dilakukan tanpa sengaja. Dalam sebuah hadis sahih menjelaskan, sesuatu perbuatan yang dilakukan tanpa sengaja tidak membuahkan sebarang dosa kepada pelakunya. Keadaan ini biasanya banyak berlaku kepada pengguna-pengguna telefon di rumah-rumah, padahal orang yang menelefon itu bukan Islam. Seeloknya hendaklah dipastikan terlebih dahulu adakah pemanggil itu Islam atau tidak.

Itulah cara terbaik untuk mengelakkan dari terlibat dengan perkara syubhah. Ini boleh dilakukan dengan mengecam suara pemanggil. Melalui suara ini dan gaya bahasa bercakap kita dapat mengetahui biasanya adakah ia Islam atau tidak.

DN 224 Himpunan Isu-isu Feqah Terpilih

Kembali ke atas ↑


 

13. Salam dari Bukan Islam
Soalan:
Bolehkah orang bukan Islam memberi salam kepada orang islam?
Apakah perkataan atau kalimah yang patut kita jawab salam dari orang bukan islam?

Zamri, K Kinabalu

Jawapan:
Tidak wajar kepada seseorang yang bukan Islam mengucapkan salam apabila bertemu dengan seseorang yang beragama Islam, kerana ucapan salam adalah ucapan dan syiar hidup orang-orang Islam, yang mana-mana sesiapa menyampaikannya kepada saudara seIslam dengannya ia beroleh pahala.

Ia juga merupakan doa seseorang Islam kepada saudara seIslam dengannya. Walau bagaimanapun jika seseorang yang bukan Islam memberi salam kepada seseorang Islam, maka orang yang beragama Islam itu
hendaklah menjawab "Wa'alaikum" sahaja. Sila rujuk jawapan terdahulu pada soalan 12.

 DN 224 Himpunan Isu-isu Feqah Terpilih

Kembali ke atas ↑


 

14. Makan dan Minum Ketika Mayat di Rumah
Soalan:

Apakah hukumnya jika kita makan atau minum ketika mayat masih berada di rumah?

Hasley, Samarahan

Jawapan:
Dibolehkan makan dan minum bagi ahli keluarga si mati, bahkan dianjurkan bagi yang berziarah membawa makanan untuk mereka, kerana ketika itu keluarga tersebut sedang dalam keadaan duka cita. Menurut fuqaha' Hanbali disunatkan membuat makanan untuk keluarga si mati selama 3 malam kerana berdasarkan kepada hadith Rasulullah SAW yang maksudnya: "Buatlah makanan untuk keluarga Jaafar, kerana mereka sekarang sedang berdukacita". (HR. Abu Daud dan Tarmizi)

Menyediakan makanan untuk keluarga si mati adalah kerja kebajikan dan makruf, malah keluarga si mati hendaklah dipaksa memakan makanan yang disediakan itu, kerana perasaan dukacita yang melampaui batas sehingga meninggalkan keperluan makanan akan membuat mereka menjadi lemah. Tidak wajar disediakan makanan untuk orang yang berkumpul di rumah, malah makhruh berbuat demikian. Imam Ahmad menganggap perbuatan berkumpul di rumah si mati sebagai amalan jahiliyah. Menurut Imam Malik jika keluarga si mati berada dalam kekurangan diharamkan menyediakan makanan bagi orang yang datang.

Syeikh Ali Mahfuz menjelaskan, perbuatan yang dilakukan oleh masyarakat sekarang dengan membuat makanan untuk orang yang datang mengucapkan takziah dan berbelanja besar untuk mengadakan malam-malam kenduri kemudian diikuti kenduri untuk setiap malam Jumaat dan jamuan yang ke 40 hari adalah termasuk ke dalam bid'ah yang keji dan bercanggah dengan sunah Rasulullah SAW dan amalan salafussoleh.

DN 405 Salah Faham Terhadap Bid'ah

Kembali ke atas ↑


 

15. Tempat Beriktikaf
Soalan:
Apakah benar iktikaf hanya boleh dilakukan di masjid sahaja dan tidak boleh di surau?

Khairuddin, Kuantan

Jawapan:
Iktikaf boleh dikerjakan baik di masjid, di surau atau mushalla, kerana semuanya merupakan tempat beribadah atau rumah Allah. Fungsi tempat-tempat ini sama saja iaitu sebagai tempat untuk sujud (masjid) atau sebagai tempat solat (mushalla) kepada Allah SWT.

Cuma saja di kalangan kita membezakan tempat ini lantaran masjid itu lebih besar daripada mushalla dan kerana di masjid tempat dilaksanakan solat Jumaat sedangkan di mushalla atau surau tidak melaksanakan solat Jumaat. Walaupun begitu pada asasnya kedua-duanya merupakan tempat menyembah Allah dan tergolong ke dalam rumah Allah yang membolehkan kita beriktikaf di dalamnya, insya Allah.

Kembali ke atas ↑


 

16. Bekerja di Kilang Kondom
Soalan:
Sahabat ibu saya bekerja di salah sebuah kilang membuat kondom. Adakah rezeki yang diterimanya itu halal sekiranya dia tidak ada peluang untuk bekerja ditempat lain memandangkan usianya yang agak lanjut dan dia terpaksa menyara anak-anaknya yang masih bersekolah?

Jawapan:
Pada asasnya salah satu tujuan kondom dibuat untuk memenuhi kemaslahatan manusia dalam mengatur hubungan suami isteri. Seperti mengatur jarak kehamilan atau mencegah kehamilan bagi isteri yang tidak mampu melakukan tugas untuk hamil kerana kemudaratan terntentu. Jika tujuan ini tidak diubah, maka pembuatan kondom hukumnya harus atau boleh. Jika kebetulan kita bekerja di kilang tersebut sedangkan bahan membuat kondom itu bukan dari sesuatu yang najis maka halal rezeki yang kita perolehi melalui usaha kita tersebut. Wallahu 'alam.

DN 062 Panduan Mencari Nafkah Hidup - Fadhilat Tijarah

Kembali ke atas ↑


 

17. Memakai Cincin Suasa
Soalan:
Saya musykil dengan pemakaian cincin suasa bagi orang lelaki. Ada sesetengah ustaz kata boleh dan ada sesetengahnya kata tak boleh. Boleh tak ustaz jelaskan?

Zakaria, Kuala Terengganu

Jawapan:
Bagi lelaki diharamkan memakai perhiasan dalam bentuk emas dan sutera.Selain daripada itu seperti perak dan suasa dibolehkan bagi kaum lelaki memakainya, sebab baginda Rasulullah SAW pernah memakai cincin yang terbuat daripada perak. Wallhu a'lam.

DN 048 Insan Teladan Sepanjang Zaman

Kembali ke atas ↑


 

 

18. Menyambut Maulidur Rasul (Hari Lahir Nasi SAW)
Soalan:
Bolehkah Maulidur Rasul diadakan dan apakah hukumnya?

Rahmat, KL

Jawapan:
Menurut Imam As Sakhawi, sambutan maulid Nabi berlaku selepas kurun ke 3. Sejak itu umat Islam di seluruh kota dan bandar-bandar besar mengadakannya. Mereka bersedekah di malam harinya dengan berbagai sedekah, mereka mengambil berat dalam soal membaca maulid nabi. Ibnu Jawzi pula menegaskan diantara keistimewaan sambutan maulid nabi ini ialah beroleh keamanan kepada masyarkat dan negara disamping termakbul segala yang diimpikan.

Al Imam Sayuti dan Ibn Hajar Al Haithami berpendapat perayaan maulid nabi adalah bid'ah tetapi bid'ah hasanah. Al Imam ibnu Hajar berdalilkan dengan sabda Rasulullah SAW ketika tiba di Madinah, baginda mendapati orang Yahudi berpuasa pada hari Asyura, lalu baginda bersabda: "Hari apa ini yang kamu sedang berpuasa untuknya ? Mereka menjawab: "Ini adalah hari yang agung, hari dimana Allah menyelamatkan Musa as. dan kaumnya dan menenggelamkan Firaun dan kaumnya, lantas Musa as. berpuasa kerana bersyukur kepada Allah. Kami turut berpuasa. Kemudian Rasulullah SAW bersabda: "Kami lebih berhak dan lebih awal mengukuti jejak langkah Musa as. daripada kamu". Lantas Rasulullah SAW berpuasa dan menyuruh umatnya berpuasa". (Riwayat Bukhari dan Muslim) Menurut Ibn Al Haj, Nabi SAW dan para salafussaleh meninggalkan sambutan maulid Nabi, sebagai menunjukkan rahmat terhadap umatnya dan belas kasihan baginda ke atas mereka. Nabi tidak berbuat demikian kerana takut diwajibkan ke atas umatnya.

Ibnu Hajar menjelaskan juga perayaan sambutan maulid dan pembacaan zikir-zikir sebagaimana yang dilakukan masyarkat kita sekarang, kebanyakannya mengandungi unsur-unsur kebaikan seperti bersedekah, berzikir, berselawat dan salam ke atas Rasulullah SAW. Tetapi ada juga sambutan itu mengandungi keburukan seperti antara kaum wanita dan lelaki asing (tidak muhrim) meraikan secara bersama. Maka jika ini yang terjadi membuat sambutan itu dilarang. Ini berdasarkan kaedah yang masyhur: "Membendung kefasadan (kemungkaran) hendaklah didahulukan dari mengutamakan kemaslahatan".

Orang yang yakin berlaku sesuatu keburukan dalam sambutan majlis Maulid Nabi yang diadakan, tetapi diadakan juga majlis tersebut, ia dikira telah melakukan maksiat. Wallhu A'lam.

Kembali ke atas ↑


 

19. Muzik Menurut Pandangan Islam
Soalan:
Saya ingin tahu lebih lanjut tentang kedudukan muzik dalam Islam. Adakah ia diharamkan atau dibenarkan oleh Islam?

zsz, Shah Alam

Jawapan:
Menurut Imam Syafei telah berkata dalam kitab Adabul Qadhi; sesungguhnya nyanyian adalah makruh menyerupai batil. Barangsiapa yang banyak menyanyi maka dia itu tergolong orang bodoh yang ditolak kesaksiannya. Kemudian mendengar nyanyian dari perempuan yang bukan muhrim hukumnya tidak boleh dalam keadaan apapun jua. Samada perempuan itu terdedah atau disebalik tabir, samada perempuan merdeka atau hamba.

Menurut Imam Syafei makruh menggunakan sejenis alat atau benda yang diketuk dengan kayu (at taqtagah) dan mengatakan bahawa alat itu dicipta oleh orang-orang zindiq yang melalaikan manusia daripada Al Quran. Menurut Imam Syafei lagi, dimakruhkan menurut hadis bermain muzik dengan nard lebih besar makruhnya permainan dengan alat yang lain.

Menurut Imam Abu Hanifah mendengar nyanyian itu termasuk sebahagian dari dosa. Mengenai alat muzik dalam sebuah hadis yang diriwayatkan Imam Bukahri ada disebutkan bahawa seperti gitar dan seruling dengan tegas dilarang oleh syarak.

Kembali ke atas ↑

Popular

Anda Di Sini Soal Jawab Aqidah.Tauhid.Fekah Bid'ah.Khilafiah.Maslahah